یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

گروه بورس: آمار‌ها نشان می‌دهد بخش زیادی از معاملات بورس به سهام شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی و بانک‌ها اختصاص یافته است.

بورس

به گزارش همشهری، بررسی معاملات بازار سهام در سال 92حاوی نکات جالبی است، آمار‌ها نشان می‌دهد رهبری بازار سهام در این سال در اختیار شرکت‌های پتروشیمی، گروه فرآورده‌های نفتی و صنعت بانکداری بوده است. هرچند از نیمه دوم دی‌ماه روند معاملات با تغییر مواجه شده است اما بیشترین ارزش معاملات به شرکت‌های این گروه اختصاص داشته است و سهامداران در سال92 بیشتر سهام شرکت‌های حاضر در گروه مواد شیمیایی که شامل پتروشیمی و داروسازی است را خریداری کرده‌اند.

کارشناسان معتقدند صنایع پتروشیمی به‌دلیل مزیت نسبی که در اقتصاد ایران دارد پتانسیل زیادی در بازار سرمایه‌دارد. براساس آمار موجود در سال‌جاری 704هزار نفر اقدام به خرید سهام شرکت‌های گروه شیمیایی کرده‌اند در حال حاضر 57شرکت در این صنعت دسته بندی می‌شوند که بخش مهمی از شرکت‌های این گروه را شرکت‌های پتروشیمی تشکیل می‌دهد. این سهامداران در سال‌جاری 16هزارو500 میلیارد تومان از سهام شرکت‌های این گروه را خریداری کرده‌اند این مقدار بیش از 20درصد از کل معاملات بازار سهام را تشکیل می‌دهد. در حال حاضر 27درصد از ارزش کل بازار سهام در اختیار شرکت‌های این گروه است.

پس از این گروه شرکت‌های گروه فرآورده‌های نفتی دومین صنعت بزرگ بورس است که بخش زیادی از معاملات را به‌خود اختصاص داده است در سال‌جاری 382هزار نفر درمجموع 11هزارو800 میلیارد تومان از سهام 15شرکت حاضر در این گروه را دادوستد کرده‌اند. این مقدار بیشتر از 14درصد از ارزش کل معاملات بورس در سال92 است. 15شرکت بزرگ این گروه نیز در حال حاضر 11درصد از ارزش کل بازار را در اختیار دارند.

اما سومین گروهی که رهبری بازار را در سال92 در اختیار داشت صنعت بانکداری است. امسال درمجموع 422هزار نفر در بورس تهران و فرابورس سهام بانک‌ها را در بورس دادوستد کردند. به این ترتیب 10درصد کل معاملات سال92 معادل 8500میلیارد تومان به صنعت بانکداری در بورس اختصاص پیدا کرد. پس از این 3صنعت بزرگ گروه فلزات اساسی و خودرو در رده‌های چهارم و پنجم بورس در سال92 قرار گرفته‌اند. در سال‌جاری 7100میلیارد تومان از سهام شرکت‌های گروه فلزات اساسی و 5هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های گروه خودرو‌سازی‌ مورد دادوستد قرار گرفته است.به این ترتیب در سال92 درمجموع 60درصد ارزش کل معاملات بازار سهام به این 5صنعت بزرگ بورس اختصاص پیدا کرده است و سهام این شرکت‌ها رهبری بازار سهام را در اختیار دارند.

کد خبر 253345
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز